Google heeft 3 jaar geleden een zeer uitgebreid onderzoek afgerond naar de 8 eigenschappen van effectieve Google managers. Het onderzoek gaf Google handvatten om briljante vakspecialisten de basics bij te brengen van goed leidinggeven.

En wat bleek al snel: deze eigenschappen gelden niet alleen binnen Google, maar gelden voor alle organisaties.

Eigenschappen van effectieve managers

  1. Is een goede coach
    * Zorgt voor specifieke, constructieve feedback (afwisselend  positief  en negatief)
    * Praat regelmatig  1-op-1 en draag oplossingen aan geënt op de sterke punten van de medewerker
  2. Empowert het team en doet niet aan micro-management
    * Geeft medewerkers veel vrijheidsgraden en blijft beschikbaar voor advies
    * Geeft het team opdrachten met een steeds hogere moeilijkheidsgraad zodat ze groeien
  3. Toont interesse in de successen en het welbevinden van medewerkers
    * Zorgt dat hij de mens achter de medewerker leert kennen
    * Zorgt dat nieuwe medewerkers zich snel welkom voelen
  4. Is gericht op productiviteit en resultaten
    * Focus op de doelstellingen van het team en de individuele bijdragen daaraan
    * Helpt prioriteiten stellen en ruimt hindernissen op
  5. Is een goed communicator en luistert naar het team
    * Communicatie is tweerichtingsverkeer: luisteren en  informatie delen
    * Moedigt open dialoog aan en luistert naar de vragen en zorgen van medewerkers
  6. Helpt  medewerkers bij hun loopbaanontwikkeling
  7. Zorgt dat er een duidelijke visie en strategie voor het team is
    * Zorgt dat het team, ook in onrustige tijden, gericht is op doelen en strategie
    * Betrekt het team bij opzetten en evalueren van de visie, de doelen en de voortgang
  8. Zorgt dat hij inhoudelijk begrijpt wat medewerkers doen, zodat hij ze kan adviseren
    * Steekt handen uit de mouwen en helpt zo af en toe als het echt nodig is
    * Weet welke specifieke uitdagingen het werk met zich meebrengt.

Als je de bovenstaande opsomming leest kan ik me voorstellen dat je aanvankelijk concludeert: “hmmm,  dat valt tegen, niet echt iets schokkend nieuws of interessants”.

Hoe effectief ben jij zelf?

Ondanks het hoge open deur gehalte van bovenstaande eigenschappen 2 concrete tips:

  1. Kijk eens wat vaker in de spiegel en geef eerlijk antwoord op de vraag: heb ik me vandaag aan deze, eigenlijk wel heel simpele regels gehouden?
  2. Wees een goede coach staat met stip op 1 en dat is niet toevallig.
    Zorg dat je inhoudelijk begrijpt wat je medewerkers doen staat pas op de 8e plaats en dat is ook niet toevallig.

Dus: hoe zit het met jouw coachende stijl van leidinggeven? En welke van deze eigenschappen zijn het moeilijkst in te slijpen in je gedrag?

Credits afbeelding: Eric Langhorst