Veel leidinggevenden hebben als eerste reflex om OMA’s te gaan ventileren en met zogenaamde jij- jullie-boodschappen te gaan strooien. OMA’s staat voor:

  • Oordelen
  • Meningen
  • Adviezen

OMA’s leiden nergens toe

Als je OMA’s rondstrooit leidt dat vaak tot verdediging, want de ander voelt zich aangevallen. Een jij- boodschap is de vorm waarin veel OMA’s over anderen uitgestrooid worden: een jij-boodschap geeft aan wat jij van een ander vindt of wat jij vindt dat hij moet doen. Veel effectiever is het om in zogenaamde ik-boodschappen te communiceren.

Wat werkt dan wel?

Veel effectiever dan OMA’s rondstrooien zijn de volgende interventies om in gesprek te komen:

  1. Open vragen stellen
    Voorbeeld: Wat hebben jullie nodig om die deadline wel te kunnen halen?
  2. Gesloten vragen stellen
    Voorbeeld: Vinden jullie dat je voldoende medewerking krijgt van……….
  3. Observaties controleren
    Voorbeeld: Het valt mij op dat………….. Zie ik dat goed?
  4. Observaties doen
    Voorbeeld: Jullie verwijzen keer op keer naar die andere afdeling!
  5. Persoonlijk gevoel/intuïtie checken
    Voorbeeld: Ik voel een sterk afwachtende houding. Voelen jullie dat ook zo?
  6. Stelling formuleren
    Voorbeeld: Door in….gedrag… te blijven hangen hoeft er ook niets te veranderen.

Kortom: een manager die vragen stelt brengt meer in beweging dan een manager die de antwoorden meedeelt. Wat zijn jullie ervaringen? Deel ze hieronder.

Credits afbeelding: Norman_C_2009