Er bestaan veel vooroordelen bij managers over millennials of generatie Y. Dit zijn diegenen die geboren zijn de laatste 15 jaar van de vorige eeuw en nu in grote getale organisaties binnenstromen. Vaak krijgen zij dan een leidinggevende die onvoldoende is voorbereid hoe hen te motiveren en inspireren.
Werken met millennials als leidinggevende
Een manager (38) verzucht:
- Het zijn zeer bewerkelijke medewerkers :
* Elk uur, de hele werkdag lang willen ze minstens 5 minuten chatten over persoonlijke zaken en problemen met collega’s.
* Elke week kost het me per medewerker minstens een uur om te coachen en feedback te geven over hun carrièreontwikkeling.
* Iedere opdracht moet ik weer uitleggen waarom ik dit van hen vraag; het volstaat niet om gewoon te zeggen wat ze moeten doen.
* Na de officiële werktijd zijn ze vertrokken want ze willen de balans werk/privé bewaken; het lijkt meer op een balans privé/werk! - Ze willen constant nieuwe, spannende, interessante ervaringen opdoen, ook als ze de huidige job nog nauwelijks beheersen. Dat kost heel veel begeleidingstijd.
- Ik ben met heel andere normen en waarden grootgebracht. Als ik een opdracht krijg van mijn baas zorg ik dat ik het werk linksom of rechtsom af heb op de afgesproken deadline. En ik hoef niet constant schouderklopjes en aanmoedigingen en feedback te hebben. Als het fout gaat hoor ik het wel en ik snap dat mijn manager het verder druk genoeg heeft met zijn eigen werk.
- Ik heb geleerd eerst presteren en dan pas vragen om promotie, meer complexe taken of salarisverhoging en niet andersom.
- Ik heb geleerd: wees een probleemoplosser en geen probleemgeval.
- Ik vind die 20-plussers moeilijk te managen omdat ze een compleet andere motivatiegebruiksaanwijzing, compleet andere verwachtingen en gevoeligheden hebben dan ik.
- Ik vind die 20-plussers moeilijk te managen omdat ze van een heleboel zaken vinden dat ze er gewoon recht op hebben terwijl ze niet thuis geven als ik ze ergens op aanspreek of ze ergens op wil afrekenen.
- Als ik ze ergens op aanspreek wijzen ze met de beschuldigende vinger naar mij of naar een collega: slachtoffergedrag is hun basishouding.
- Leiding en sturing ontvangen kunnen ze niet want ze weten altijd alles beter en ze voelen zich heel speciaal.
- Ik heb na lang zoeken inmiddels een groep millennials gevonden die gewoon op tijd begint, hard werkt, probleemoplossend werkt binnen afgesproken deadlines en doelstellingen. Ik beloon ze daarvoor met waardering, meer uren, meer verantwoordelijkheden en meer kansen. Waarom begrijpen alle jongeren niet dat het zo werkt?
Afstemmen op generatie Y
Na drie keer lezen van deel 2 van dit artikel besef ik, na mijn aanvankelijke boosheid en frustratie, ineens dat ook ik in de spiegel moet kijken en mijn eigen generatiekloof en ongeloof moet gaan managen. Ik zal moeten leren afstemmen op de nieuwe realiteit van de millennials, want zij zijn het die we nodig hebben om onze openstaande vacatures de komende 5 jaar te gaan vervullen.
Deze generatie jonge medewerkers is inderdaad erg beschermd opgevoed; anderzijds hebben ze ook veel veerkracht en aanpassingsvermogen moeten ontwikkelen omdat ze moesten omgaan met de recessie en een zeer onzekere toekomst.
Of ik nu wil of niet deze grote verschillen met mijn generatie bestaan en ik zal me dus moeten aanpassen. Wat zijn jouw belangrijkste verzuchtingen over millennials? Of andersom: hoe kan je huidige leidinggevende beter omgaan met de millennials generatie?
Credits afbeelding: Elizabeth Hahn