Contacten met medewerkers, collega’s, leidinggevenden en klanten zijn essentieel voor goed functioneren in organisaties. Als deze communicatie voor alle partijen soepel verloopt worden beoogde resultaten daadwerkelijk bereikt.
Verbeteren van de persoonlijke effectiviteit kan door:
- inzicht te verkrijgen in het eigen aandeel in de communicatie (de eigen stijl) om open te kunnen communiceren
- inzicht te krijgen in de reacties van anderen en deze te begrijpen
- heldere doelen te stellen om doelgericht te kunnen communiceren
- communicatietechnieken te leren om de eigen mogelijkheden en flexibiliteit te vergroten
Als je bruikbare technieken zoekt die je direct in je werk kunt toepassen én die je echt helpen bij je persoonlijke groei en ontwikkeling dan zijn de volgende onderwerpen interessant:
- onderhandelen
- functioneringsgesprekken voeren vanuit positie van medewerker
- slechtnieuwsgesprekken
- conflict hantering
- samenwerken
- effectief opkomen voor je eigen ideeën en belangen
- feedback geven
- criteria herkennen en gebruiken in je communicatie
- herkennen welke informatie ontbreekt
- doelgericht vragen stellen